Helenan tarina teknologian käytöstä

Ensimmäinen tietokone taisi tulla työpaikalleni siinä 80-luvulla. Tietokoneen saaminen ei ollut mikään itsestäänselvyys, vaan sitä sai pyytää useamman kerran. Ihmiset olivat hyvin ennakkoluuloisia. Nyt pienessä ajassa on tapahtunut aivan valtava muutos teknologian saralla.

Tietokoneen käyttö tuli minulle siis tutuksi jo työelämässä. Nykyään hoidan tietokoneella kaikki pankki-, ja vakuutusasiani. On kätevää että asioinnit voi hoitaa kotoa, eikä tarvitse jonotella virastoissa. Jos taas on tarvetta hoitaa joitain asioita kasvotusten, voi moniin palveluihin varata ajan netin kautta kuten esim. poliisi, Ajo-varma jne.

Myös Kantapalvelut ovat minulle tuttuja. Kannasta käyn lukemassa minulle tehdyt lähetteet ja lausunnot. Tämä on hyvä palvelu etenkin silloin kun lääkärin suomenkielestä on vaikea saada selvää tai jotain haluaa muuten vain tarkistaa.

Asioiden hoidon lisäksi käytän tietokonetta esimerkiksi tiedon hakemiseen. Nettitilauksia teen harvemmin. Joskus tilaan kuvia ja kuvakirjoja, vaatteita aika harvoin. Katson myös sarjoja, elokuvia ja dokumentteja Yle areenasta jos niiden esitysaika TV:ssä on kovin myöhään.

Facebookissa en ole, vaan hoidan yhteydenpidon ystäviin ja sukulaisiin puhelimitse. Älypuhelimen hommasin itselleni kaksi vuotta sitten. Tyttären ja lapsenlapsen kanssa viestittelen WhatsAppin kautta, ystävilläni se ei ole käytössä. Sähköpostia käytän aika vähän. Perjantaisin saan uutiskirjeen puutarhuriltani ja siinä on erilaisia vinkkejä puutarhan hoitoon.

Jos minulle tulee jotain ongelmia teknologian kanssa, pyydän apua. Tietokoneen käytän tarvittaessa korjausliikkeessä, puhelimen kanssa minua auttaa lapsenlapsi. Hommattiin hänen kanssaan samanlaiset puhelimet. Millään tekniikan kursseilla en ole työelämän jälkeen käynyt, ainoastaan kerran kansalaisopistolla harjoittelemassa kuvan muokkaamista.

Koen olevani kovin onnekas siinä suhteessa, että tietokoneen käyttö on minulle helppoa. Kaikille se ei ole. Ne ihmiset jotka eivät konetta käytä ovat nykymaailmassa aika neuvottomia kun palvelut siirtyvät nettiin ja asiointivirastot vähenevät. Nämäkin ihmiset tulisi eri palveluissa huomioida.

Lukuavustin

Tämä sivusto tukee helppokäyttötoimintoja, joita ovat mm. tekstin muuttaminen puheeksi ja tekstin suurentaminen. Käytä sivun oikeassa alareunassa olevan työkalurivin kuvakkeita.

Käytämme evästeitä auttaaksemme sinua saamaan verkkosivuistamme parhaan mahdollisen hyödyn. Vierailemalla sivustollamme ja käyttämällä sitä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja: Evästekäytäntö

Verkkosivuja päivitetään

Verkkosivujamme päivitetään parhaillaan Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsoten) valmistelemiseksi.